Hola! Estava buscant algun lloc que faci d’inventari per a les males pràctiques, perills, i abusos de les diferents GAFAM, o FAANG, a la qual hi podríem unir OpenAI i d’altres que busquen monopolitzar els seus respectius àmbits tecnològics. Idealment seria un lloc que fes fàcil veure-ho amb poc temps d’atenció (estic pensant amb alumnat d’informàtica de cicles formatius), i que pogués ampliar cada punt. Idealment seria en català, o en castellà (també podria ser en anglès ja que els navegadors poden traduir, i el Firefox ja té un mode per a fer-ho respectuós amb la privacitat).
Hi ha la web de The GAFAM poster campaing toolkit, però no explica el per què (o no ho sé trobar). Pot ser que La Quadrature du Net tinguin alguna cosa semblant, però em perdo en la quantitat enorme de material que tenen (alguna cosa en castellà inclosa).
Algú em podria orientar? Merci!
El que poso a continuació potser pugui servir com a base per crear algun lloc web amb aquesta informació, si és que no n’hi ha cap mínimament satisfactori. Entre els temes a tractar, i en relació a cadascuna d’aquestes grans empreses:
espionatge de dades (és a dir, com agafen informació personal d’amagat, o amb dark patterns, enganyosament, etc.)
tràfic de dades: de quina manera s’enriqueixen amb les dades que donem (o, per mirar-ho d’una altra manera: de quina manera treballem per a aquestes empreses, de quina manera creen granges on nosaltres som els animals a engreixar)
control de la informació i discurs: instàncies conegudes de manipulació del discurs, de les idees admeses o no (tant a xarxes socials com IAs!). D’això en podem dir “tancament del bucle”: recullen informació nostra (en interaccions, cerques, missatges) i controlen la informació que ens donen.
segrest de l’atenció: algoritmes i tècniques sofisticades per explotar la nostra biologia cerebral, el nostre cablatge cognitiu i químic, a la manera de les màquines escurabutxaques, per mantenir-nos enganxats i segrestar la nostra atenció.
Relacionat amb l’anterior: impactes psicològics individuals i col·lectius: polarització, increment d’insatisfacció amb el cos, amb la pròpia vida, instrumentalització de la vida al servei del perfil social (m’ho invento, però em pregunto: hi ha gent que fa coses només per poder-ho publicar?). No sé com quedaria la part de notícies falses i mentides que corren, ja que també passa amb missatgeria instantània (vull dir: els bulos poden córrer per Signal, per dir quelcom, igual de bé que per altres canals).
Abús de poder per consolidar i augmentar la posició dominant. Dominació per expulsar possibles alternatives (com programari i xarxes lliures), per a fer lobby (lobbisme?) per conformar la legalitat pels seus interessos
Lligams amb la indústria militar: la majoria de les grans corporacions tecnològiques tenen lligams amb la indústria militar o exèrcits (ergo són indústria militar, vaja). Des de proveïdors de núvol
Abús de poder per entrenar LLM o altres “IA” generatives saltant-se els drets d’autoria o llicències (aquí podria entrar també un dilema sobre això dels drets d’autoria, sobre com se suposa que les persones que creen obres haurien de poder-se finançar sense implicar tancar els drets sobre les creacions… un jardí!)
Lligams amb l’ultradreta, o de quina manera serveixen a l’ultradreta, i els perills de que governs ultradretans puguin utilitzar la informació d’aquestes empreses per detenir, callar, eliminar… les veus i persones dissidents. Potser no només perills, sinó instàncies ja conegudes d’això.
Més pensant per a “IA”: la cursa armamentística que hi ha al voltant (perquè la IA té aplicacions militars clares), l’enorme risc que hi ha si realment s’aconsegueix crear una IA (risc d’alineament, hi ha qui ho compara amb el risc nuclear, o el de la primera vegada que van detonar una bomba d’hidrogen, on no es tenia clar que la detonació no anés a cremar tota l’atmosfera de cop)
Segurament hi ha més riscos, i cada empresa en toca uns quants. Estaria bé poder mostrar gràficament com (o quant) cada empresa genera aquests riscos / abusos…
I finalment, és clar, alternatives lliures per a tot! D’això ja hi ha webs que ho tenen, però bé, igual podria estar bé.
A part, també es podria afegir i explicar el concepte de enshittification que va popularitzar Cory Doctorov (aquí un article recent al Guardian). I també el de EEE (Embrace, Extend and Extinguish, o Adoptar, Estendre i Extingir). I potser també el Vendor lock-in, obsolescència programada… En fi, moltes coses! Idealment la web seria visual i simplificada, amb possibilitat d’ampliar conceptes.
Fa anys van fer una campanya on explicaven la xungada GAFAM. Bé, GAFM… Amazon ens van dir que no havien tingut temps de fer-lo. Ho vam traduir al català amb @xaloc i ho tenim en pdf a la web:
Suposo que, per algun lloc, tinc un fitxer que anomenava “tecnologia de les cures” i on recopilava trastades GAFAM. Era un fil en un àgora tancada…
Ara fa un temps que tinc un fitxer llarguíssim anomenat “Jungla digital” on vaig recopilant la distopia actual. Per compensar, també en tinc un altre, desafortunadament més curt, que es diu “Decreix” i és on recopilo les bones notícies digitals.
Entenc la necessitat d’explicar què passa perquè es pugui fer el clic, però no voldria donar més ales al refredament social…
Potser es podria crear un racó a la web de fedicat. O un fil a l’àgora. O dedicar-li web pròpia. Però, en qualsevol cas, si es sota domini fedicat, proposo crear dos apartats: un de desgràcies i l’altre de coses més positives. El més fàcil però paralitzador és comentar què fan malament els altres, el més difícil es construir el que volem…
Certament, i és una llàstima. Crec que tenia molta documentació. Hi ha muntada una pàgina d’estat dels serveis a https://status.nobigtech.es/
Merci pel PDF de LQDN! No el tenia localitzat Ara veig que està a l’apartat d’Aprèn més de Fedivers de l’apartat web d’aquí…
Jo optaria per una pàgina, ja sigui un apartat de fedi.cat o una pròpia. Segur que seria interessant tenir un fil de discussió aquí, en qualsevol cas (potser aquest mateix fil).
Si fos una pàgina pròpia, una opció que m’agradaria és fer-la amb un SSG (generador de llocs estàtics, com Hugo, MkDocs, etc.), i el codi font estigués a un repositori git, de manera que tothom pogués aportar, i fos una obra directament col·lectiva (més enllà del fil aquí… i incloent potser discussions al propi repositori? Això també es pot fer, i no sé què tal la interfície, si facilita o dificulta aquesta funció).
Fer-la com un apartat d’aquí estaria bé també (i, sigui com sigui, molt d’acord en que el contingut no només parli dels problemes de les GAFAM / Big Tech, sinó també de les alternatives). La llibertat de programari i la “llibertat de serveis” (uf, com es diria això? com l’equivalent al programari però en serveis a Internet… és més complex, no? SaaS lliures, infraestructures lliures…).
Aquests reculls que dius crec que anirien molt bé, com a forma de que els abusos no caiguin en l’oblit (oblit alhora facilitat per la saturació de notícies i inputs que tenim…). I el mateix per a les bones notícies
Per mi seria com un projecte a mig termini, tipus mig any, a mida que vagi gratant temps per anar-hi dedicant (la disponibilitat la tinc força variable…).
Com seria a nivell tècnic afegir-la aquí? Veig que la pàgina està feta amb Grav, no l’he utilitzat mai. Sembla com un Wordpress però sospito que més simple.
Sí, és tipus WordPress i es pot vincular a un repo si no recordo malament.
Igualment, porto molt temps pensant que a la web se li hauria de donar una volta.
Sis mesos és fins primavera i al maig és el cumple de la Fedi. I si… per celebrar-ho fem un “equipillo web”? I mirem:
si ens quedem el Grav o el canviem per alguna altra cosa.
Súper, sí! Els divendres tarda en general em van bé. Per exemple aquest divendres 17 a partir de les 17h, o el proper 24 (tot i que estic esperant a que em confirmin si tinc una sessió de formació, amb horari encara poc definit, que serien 2h entre 18h i 21h…). Dissabte 18 pel matí també podria.
Habemus projecte! En aquest pad hem començat a estructurar la proposta per reformar la web de fedi.cat, de manera que inclogui també un apartat de gafamades.
Pel contingut, la idea subjacent és la seqüència clic-clac-clec (de la @titi !):
clic (“i” d’informació): informació sobre el problema
clac (“a” d’aprenentatge): Fedicoses, alternatives (evitem el refredament social!)
clec (“e” d’empoderament): projectes que fem juntes, organització, activisme.
I per a la part tècnica (l’enginy), un generador de webs estàtic, preferentment amb llicència AGPL o GPLv3, a determinar.
A la línia 37 he afegit una proposta (pad matrioska que desgrana 6 dels 10 apartats). Resulta que estava creant una FediGuia i crec que encaixa prou bé però alguna cosa s’haurà d’afinar, és clar… En fi, seguim!