La importància dels dominis

Holi!

En alguna altra ocasió ja hem comentat la importància de triar domini.

.af

Doncs aquí un cas curiós: queer.af, un node de la Fedi. AF pertany a Afganistan i les persones que el van comprar ja n’eren conscients. Sabien que en algun moment els talibans els hi tombarien, i ha arribat aquest moment. Comenten que ha sigut divertit mentre ha durat.

.io

El cas del domini .io també és ben curiós… Qui el paga, finança la Corona d’Anglaterra. És el domini d’un país magrejat pel colonialisme, ara també el digital…

.ai, .tv, .me, .rs

Es veu que el domini .ai te’l poden tombar per temes de copyright jajaja. Quins pebrots. El .tv pertany a Tuvalu i el .me a Montenegro. .rs sembla que el fan servir desenvolupadores o fans de Rust… Però pertany a Serbia.

.art

Aquest pertany a una empresa anomenada “UK Creative Ideas Limited” que s’ubica en un paradís fiscal a Man.

.cat

Hi ha gent que l’usa per coses de gatets, però aquest està protegit per una Fundació. No crec que es facin gaires batudes i desconec precedents però trobo que és prou robust.

.net i .org

Verizon és una empresa ianqui i algunes que ja saben que no es de fiar, tenen dominis alternatius. El .org és dels més protegits. Fa un temps va haver-hi un sarau amb aquest domini i es va “salvar”, diguéssim. Si algú ho recorda millor, que es pronunciï.

.social

Ja comentàvem fa temps que “no es trigo limpio”.

En fi, un cacau també els dominis… Quina jungla digital, eh…

4 'M'agrada'

Però … no hi ha un domini que pertanyi directament a la ICANN o que, diguem-ne, no hauria de tenir problemes de censura si algun carallot fa el ximple ?

1 'M'agrada'

És que és complexa la cosa… I la ICANN fa tasques administratives, que ja és molt.

La gestió de cada domini (.org, .cat, .net) la fan empreses, fundacions, països. Alguns esperantistes volien comprar l’eo però valia cent mil euros, crec recordar. Qui en fa la gestió, posa les regles: el .cat per exemple, te’l poden tombar si no està escrit en català o si no parla de cultura catalana.

I després hi ha qui pot vendre aquests dominis: gandi, dondominio, etc. Que tenen els seus contractes amb els que tenen la propietat del domini. A aquests és a qui comprem els dominis la resta dels mortals…

Cacau maravillau :wink:

https://www.icann.org/resources/pages/what-2012-02-25-es

2 'M'agrada'