Nova instància manys censurable

Arrel d’això:

“Per cert, avui m’han suspès el meu comtpe de mastodon: @arbocenc@todon.nl perquè tothom que discrepa amb la propaganda del nostre imperi, és censurable i bannejable (el mateix deu passar a l’altre costat, però a la inversa). Així des dels dos costats podrem odiar nítidament els de l’altre costat i enviar a morir els nostres fills…”

Em plantejo aixecar una nova instància, meva, perquè no em puguin censurar amb aquesta alegria. Per una banda em fa una mica de mandra: un nou servei a administrar, però per l’altra penso que també podria estar bé.

Llavors, tinc alguns dubtes:

  1. quin servei usar: mastodon? Un mastodon lleuger, que em penso que seria Pleroma (pros/cons?) del que sé que sou molt fans aquí. Hubzilla? De fet allà ja tinc un compte i té un parell d’avantatges considerables: les identitats son nòmades, pots clonar la teva identitat en diverses instàncies, i si una desapareix (o et censuren/suspenen com m’ha passat a mi), doncs simplement continues amb alguna altra de les que tens, clonades. La única pega de Hubzilla és que és una mica menys usable/llaminer. Una altra aventatge de Hubzilla és que s’eten amb tots els protocols, no només amb Activitypub.

  2. quin domini usar? Amb les noves normatives, i de fet amb les antigues, el dia que els doni la gana et censuren el domini com ja van fer aquí amb el procés, i ja estàs fotut. Em penso que molaria més un domini d’un país no susceptible a la nostra censura.

  3. quin servidor usar per evitar això mateix de què parlo al punt 2), que sigui susceptible a la censura. En aquest sentit l’ideal és un servidor a on no calgui identificar-te per llogar-lo, més que amb un mail. En el seu moment en vaig sentir a parlar d’algun.

En fi, al final, a mesura que ens vulguin apretar els cargols i fer que el seu discurs hegemònic tingui menys esquerdes, aniran trobant la manera de fotre’ns, però mentres tant…

4 'M'agrada'
  1. En la meva experiència provant tots tipus de programaris, recomanaria molt triar Akkoma. Akkoma és un fork de Pleroma amb molts dels seus bugs sol·lucionats (i per tant és més lleuger que Pleroma) i amb diverses novetats que el fan molt interessant. A més, rep actualitzacions sovint, cada mes.
  2. Triar un domini no és fàcil. De vegades creus que el que has pensat tindrà èxit i res de res. Crec que el millor és triar un que t’agradi com sona.
  3. Jo usava Heztner però ara soc a Contabo, també alemanys. Que el proveïdor de hosting no sigui a Espanya ja és una garantia. O hauria de ser-ho.
1 'M'agrada'

Resulta que provisionalment vaig migrar a kfem.cat (en conec l’administrador, tot i que no respon al seu compte de Matrix!). I dos dies després el domini caducava i tot quedava en l’aire (ara feliçment s’ha restaurat).

Però aquesta és una feblesa del fedivers i el model de molts serveis administrats pel voluntariat (que t’he de dir, @spla , que és el núm. 1 al fedivers català!).

Llavors, tot i que Hubzilla em sembla molt més aspre que altres opcions, el tema de la identitat nòmada empodera moltíssim l’usuari per fer-lo més resilent a la censura o a les caigudes inesperades de les instàncies.

Pd.: després em miro això de l’Akkoma.

2 'M'agrada'

Per cert, @spla , també et vaig comentar en un missatge desde calbasi@noc… si et semblava bé que migrés el meu compte a mastodont.cat i no em vas dir res… Potser no el vas veure?

sembla que no el vaig veure, disculpa’m

Com sempre dic (o tinc la sensació d’haver-ho dit molt), falten instàncies administrades per col·lectius, associacions, etc…

Segur que hi ajuda una mica, però sempre et poden bloquejar el domini, no? Normalment és el que ataquen… Per les dades, potser sí (tot i que llavors estàs a disposició dels alemanys). Més enllà de la censura, jo crec que com més local millor.

1 'M'agrada'

No pateixis. Encara busco llar definitiva. No sé si el meu perfil encaixaria amb les directrius del teu servidor, perquè tinc punts de vista que no són políticament correctes, sobretot en el tema d’Ucraïna, que és el trending tòpic de la censura occidental ara mateix.

Si li vols donar una ullada al meu compte ara és @arbocenc@kfem.cat

Doncs no costaria tant cooperar entre els diversos administradors que mantenim instàncies al fedivers del país. Podríem auto-organitzar-nos en un col·lectiu que ens donés suport en el següent (pluja d’idees a bavor!):

  • Ús (opcional) de dominis del col·lectiu (fedi.cat, fedicat.xyz, ???.???)
  • Compartir l’accés a la gestió del domini personal (mastodont.cat, collapse.cat, public.cat), quan no usem un de col·lectiu, amb altres membres, per si perdem la capacitat de gestionar-lo (mort, hospitalització).
  • Compartir (opcionalment) l’administració, o tenir administradors auxiliars o d’emergència entre altres membres del col·lectiu. No parlo d’obrir això a tothom, sinó que cadascú pugui triar alguns membres referents per a ell, si vol.
  • Compartir (opcionalment) les còpies de seguretat per poder regenerar el servei entre altres membres del col·lectiu. No parlo d’obrir això a tothom, sinó que cadascú pugui triar alguns membres referents per a ell, si vol.
  • Compartir la bbdd de coneixements, receptes, notes que cadascú usa per muntar serveis amb el col·lectiu. Estic parlant d’una wiki i un gestor de projectes (redmine, etc.). Jo faig servir aquest sistema en el servidor que administro, collapse.cat, amb un col·lega que em dona un cop de mà. Va bé documentar i establir uns procediments per si algú ha de fer el que habitualment fas tu.
  • Finançament: recaptar fons i repartir-los entre els membres del col·lectiu.

Tal i com jo m’ho imagino seria un paraigües granular, a on cadascú pot optar per les opcions que li puguin anar bé, des del que usa totes les ocpions al que només n’usa alguna. O sigui, molt flexible i lliure. Òbviament el col·lectiu s’hauria d’autogovernar a l’estil de Debian i la membresia hauria de ser un procés validad per la confiança (no que s’hi pugui apuntar qui vulgui, sinó la gent que pugui tenir l’aval d’altres mebres, perquè son gent de confiança)

Si hi esteu interessats, ho podem engegar :wink:

Sona molt bé tot plegat però personalment soc contrari a administrar servidors de manera col·lectiva. En el passat he tingut experiències d’administrar un servidor entre diverses persones que van acabar malament, vaig aprendre que la millor manera d’evitar problemes és no refiar-se de ningú si vols que el servidor funcioni bé el màxim de temps possible.
Si puc ajudar en res estaré encantat, és clar, però no en això.

Entenc el que dius, però jo no estic parlant necessàriament d’administrar serveis col·lectivament. Fixa’t que als punts que he posat això que comentes boi que no hi surt.

Jo també entenc que en general un administrador pot i vol administrar el seus serveis per ell mateix.

Però una altra cosa és poder incorporar col·legues per a suplir les limitacions de ser una única persona.

En tot cas, això que comentava en @marcelcosta i que jo m’he atreviat a aprofundir és una opció voluntària si hi ha quorum (2 persones ja son quorum!)

Just vaig obrir una categoria i grup a aquesta àgora per a crear un espai comú d’administradors on compartir dubtes, reflexions, etc.

2 'M'agrada'

Doncs podríem continuar la conversa allà. M’afegeixes al grup, com a administrador de collapse.cat? :wink:

1 'M'agrada'

Ja hi ets!

És una categoria pública (la de Nodes). Tothom la pot llegir, però només hi podem interactuar els del grup homònim (de moment, podem decidir canviar-ho).

1 'M'agrada'

Si us sembla trasllado aquest tema a un fil, a la categoria de Nodes:

1 'M'agrada'

Perfecte!

Aprofito per afegir que en arriba un correu cada vegada que publica algú en aquesta categoria. Ho he configurat per evitar la nevessitat d’entrar amb massa freqüència i per això n’he limitat la participació als del grup.

1 'M'agrada'

Per cert, acabo de trobar una instància que sembla el que buscava, una filosofia de la llibertat d’expresió, i explicitament en contra de la censura fins i tot d’idees amb les que puguis no estar d’acord, etc:

De fet l’usa aquest usuària, que en moltes instàncies estaria banejat, com em va passar a mi a todon.nl:

1 'M'agrada'