Online Safety and the “Great Decentralization” – The Perils and Promises of Federated Social Media

A veure què us sembla aquest article:

2 'M'agrada'

Merci per compartir!

Està clar que toca un tema que serà important al Fedivers i als mitjans socials en general, el de la moderació. Però hi ha dos punts que no em convencen:

1. Com sovint passa, es centra en l’escalabilitat en vertical i no en horitzontal, com si fos la única opció. Una instància de milers de usuàries és més difícil d’administrar i moderar que una de desenes o pocs centenars.
  2. Ja hi ha diferents aproximacions a moderacions col·lectives:
    2.1 Ja el 2019 el @tuttle ja va crear FediHealth.
    2.2 Etiquetes com #FediBlock.
    2.3 The Bad Space.
    2.4 També s’està pensant en altres tipus de federació més basades en el consentiment, com per exemple la d’anells concèntrics.

Estaria bé que quan algú parla del problema de moderació es comenti com a mínim quines estan sent les aproximacions.

1 'M'agrada'

A mi tampoc m’agradava gaire “l’aire” de l’article. Em sembla que no ve d’algun fan de l’horitzontalitat sinó de, simplement, algú que pretén una substitució d’una tecnologia per una altra per arribar a un punt semblant (hegemonia).

1 'M'agrada'

A mi tampoc m’agrada gaire. Sembla com si l’alternativa a que tothom vagi pel seu propi compte en la moderació sigui una moderació vertical com la que tenen Twitter, Facebook, etc.

Com dius, Marcel, existeixen eines de construcció de moderació compartida / col·lectiva de baix a dalt, i crec que és el camí. No coneixia això dels anells concèntrics, m’agrada!

Possiblement faltin eines per fer-ho bé i àgilment, com diu l’article. I cada programari nou que entri al Fedivers (cada nou programari de node/instància) segurament necessiti implementar bé això de la moderació, sobretot si creix.

A més, la moderació és molt personal. Anem a suposar que tothom en un mateix node moderaria igual. L’espai de nodes silenciats per una instància A seria diferent del d’una instància B, tot i que probablement hi hauria una intersecció d’espais (per exemple, posa que A i B silenciarien instàncies amb material abusiu i/o sexual). Però també podria ser que A silenciés instàncies que no moderen o silencien elles mateixes discursos discriminatoris, i B decidís que no silencien aquesta mena d’instàncies (com hi ha que silencia mastodon.social i hi ha qui no), o que A silenciés certs discursos polítics i B uns altres.

Amb això vull dir que si tenim l’espai d’instàncies conegut, d’aquest espai hi haurà conjunts densament silenciats, i d’altres molt menys. Suposo que la majoria de persones administradores estarien d’acord en automatitzar la càrrega d’espais densament silenciats dins la moderació, però voldrien tenir més control sobre els altres espais a silenciar.
Se m’acut que una bona forma de fer-ho seria una contribució col·lectiva a la moderació tot afegint etiquetes (“acolorint”, m’imagino jo) a l’espai (“silencio això per tal i qual motiu”), amb alguna manera de compartir etiquetes.
I com evitar el risc de trols entrant en aquest sistema de moderació, és a dir, etiquetant per exemple venjativament instàncies, o per interès polític o pel que sigui? Potser donant pes a les etiquetes (com amb confirmacions, rotllo com quan es puntuen els posts a lemmy/reddit i coses així).
Bé, m’encantaria tenir temps i coneixement per implementar eines així!

1 'M'agrada'

Acabo de trobar-me amb https://gui.fediseer.com/: Com diuen ells:

" Fediseer is a service for the Fediverse which attempts to provide a crowd-sourced human-curated spam/ham classification of Fediverse instances as well as provide a public space to specify approval/disapproval of other instances. Here you can find the blog post announcing Fediseer."

En quelcom semblant a això pensava, més un extra d’etiquetatge (com deia, les raons per silenciar/censurar no sempre són compartides)

1 'M'agrada'