Pluja d'idees: serveis sobre la xarxa guifi

Pluja d’idees! :rainbow:

Hi ha alguns serveis que es podrien compartir des de la nostra estimada xarxa neutral. Quins imaginem? Recullo inputs de diverses veus i editeu l’entrada/fil/tema al vostre gust que és wiki:

  • la Viquipèdia
  • FediCoses
  • un Duniter
  • uns Arxius Oberts
  • Àgores
  • Missatgeria instantània
  • Trobades sincròniques (Jitsi, Mumble, BBB)
  • Nextclouds (AKA núvols)

1,2,3, responda otra vez :wink:

cc @tuttle @xaloc @pedro @marcelcosta @blankfosk @CapMisson

Porto pensant en serveis dintre de la xarxa de guifi des de fa molt de temps. Els serveis més valuosos i fàcils de muntar, en general, són aquells que milloren la comunicació instantània connecten persones però no has de mantenir unes dades: meet.guifi.net (jitsi-meet) està viu des de 2017. Altres derivats similars serien: bigbluebutton, mumble

Uns altres serveis, que requereixen una mica més de feina, però també valen molt la pena són matrix ( matrix.guifi.net viu des de 2017 si no abans), i aquest permet federació. Recentment es va limitar l’historial a 1 any, donant èmfasi que lo que es vol és connectar la gent i no guardar info indefinidament, al cap i a la fi el xat és un eina efímera.

Un altre via poc explorada seria de muntar nextclouds federats. Recentment vaig mirant de muntar peertube. I, etc. amb serveis federats.

Un altre servei ben preparat per l’escenari de xarxes comunitàries és retroshare, i connectar diferents servidors mitjançant això, l’avantatge de retroshare és que no depén de DNS

Perquè heu de saber que el sistema de dns de guifi està una mica rovellat i se li hauria de donar una volta. Els registres DNS de guifi estan centralitzats a guifi.net (drupal 6 que algun dia morirà i ja plorarem) i després hi ha un dnsservices que agafa de l’API i fa un template de bind. O sigui que el sistema per una banda és una castanyeta, però també és molt apreciat, perquè quan fas un traceroute veus en general tots els noms que corresponen als de la web de guifi on estan tots els nodes registrats.

Properament pujaran xerrada de guifilab mataró (un cop al mes) sobre TTN cat i similars (dels amics de commonscloud). La idea és molt bona, i estan generant una gran cobertura a Barcelona-Catalunya per ficar sensors de diversos tipus, és una extensió de la xarxa oberta lliure i neutral al món del IoT - sensors. I que hauríem d’anar esforços en col·laborar de cara a tenir una comunitat més diversa.

2 'M'agrada'

Holi veci! :tada:

Mil mercis pel Jitsi :heart: M’alegra saber que no dóna massa feina. Mumble m’encanta! És ideal per reunions que no requereixen compartir pantalla. BBB l’he provat però no dinamitzant. Algun dia molaria provar-lo entre unes quantes, si et ve de gust acompanyar-nos :slight_smile:

Jo no sóc gaire de missatgeria instantània… però entenc que altres ho vulguin fer servir. Ara, tenint XMPP… no ho sé, des de la ignorància diria em sembla més robust… Si voleu, les que hi entengueu més, podríeu obrir un fil “Matrix vs. XMPP” hehe

FediCoses!!! :heart:

Retroshare, com a concepte, em sembla la canya. Però a mi, personalment, em costa adoptar-lo…

A un pirtup?? Passa’ns l’enllaç quan el sàpigues! Per cert, dijous 10 hi ha guifilab al centre social? M’agradaria venir a saludar :slight_smile:

Doncs jo tinc moltes ganes de provar-lo en reunió (l’he provat jo sol jejeje). Hi ha una funcionalitat que m’encanta i és que pots carregar una presentació i aquesta es carrega en totes les parts i es controla de manera centralitzada (un passa diapos i pot dibuixar, encerclar, etc…). El problema que tinc amb jitsi-meet respecte a altres softwares privatius és que la pantalla compartida no es veu amb la mateixa qualitat. I altres solucions privatives com el Teams també fan lo de compartir presentació. Em sembla una solució molt bona: si hem de veure tots una mateixa presentació, perquè fer streaming de vídeo (amb el consum d’ample de banda associat) i no compartir el mateix fitxer i només sincronitzar diapos i tal?

L’etern debat :joy:. Jo tampoc en sóc un expert, però la meva experiència d’usuari és la següent. He provat de fer servir ambdós protocols amb els meus pares (jo, usuari intermig i els meus pares bastant bàsics).

El XMPP ens va servir per a comunicació bàsica en un dispositiu per usuari, però vaig xocar a l’hora de compartir imatges i també alhora de sincronitzar el text en diversos dispositius (em va molt bé fer servir indistintament mòbil i escriptori i vull tenir tots els textos sincronitzats). Ara estem fent servir matrix (clients “oficials”) i hem tingut molts menys problemes en aquest sentit.

Ara, he llegit diverses vegades gent que diu que XMPP és més segur que matrix i a més matrix és un gran consumidor de recursos físics (amb anartist vam desistir pels recursos que consumia amb pocs usuaris i crec que disroot també l’ha eliminat pel mateix motiu).

1 'M'agrada'

:smiley:

( recordeu que un servei pot tenir una pota a guifi i un altre a internet, com és amb la majoria de serveis de despleguem via exo.cat )

XMPP també està bé com a servei de missatgeria, així com IRC

evilham ha fet unes automatitzacions amb cdi.st de jitsi i bigbluebutton, en eXO tenim bigbluebutton i el podem provar juntes i us faig un acompanyament

el guifilab de mataró es pujarà properament tant a media.guifi.net com a youtube.com

Estic muntant un el peertube amb ànims d’experimentar i fer proves. Ja té assignat el DNS de peertube.exo.cat (però en el futur potser canvia tipus: reemplaçar l’actual media.guifi.net )

a mi també em costa retroshare, tant de bo, pugui trobar temps per millorar la seva accessibilitat

malauradament, des del primer confinament al maig de 2020 no fem guifilabs presencials, i els remots, jo no hi estic participant a gaire

Salut,
Pedro

1 'M'agrada'

En els domingos negros de hatthieves vam estar provant bbb (sino recordo malament la meva presentació de ynh la vaig fer en un bbb i vam fer el streaming del bbb). I la veritat és que funciona bastant bé i té aquestes funcionalitats que deia en @marcelcosta que li falten a jitsi. Això sí en la sala erem poquets així que no sé que passarà si entra “bastanta” gent. El compartir pantalla a vegades també donava algun problema i s’havia d’intentar unes quantes vegades fins que “enganxava” .

El meu retorn de XMPP el deixo pel fil “Matrix vs XMPP”.

Salut!

1 'M'agrada'