Hola fedizens! Per celebrar els 14 anys de la Fedi, us presentem l’Observatori de presència digital. Està enfocat a entitats de l’Economia Social i Solidària (ESS) perquè creiem que hi hauria una girada de truita gradual, i en volem tenir dades per veure com evoluciona la cosa.
Descripció
Aquest projecte observa i analitza la presència digital de cooperatives, associacions, col·lectius i projectes relacionats amb l’ESS. L’observació serà realitzada per éssers humans, i no pas per eines automatitzades. S’observaran:
-
Pàgines web o càpsules gemini, i on s’allotgen aquestes infraestructures.
-
Persecucions digitals en forma de rastrejadors i anuncis.
-
La promoció de mitjans socials i el tipus de participació en mitjans federats comunitaris.
-
Les llicències del contingut que es publica.
Objectiu
Tenir dades de l’evolució de la presència digital a l’ecosistema-ESS i emetre un informe per visualitzar-les.
Territori
Aquest és un observatori centrat en la província de Barcelona perquè qui hem tingut la idea (en Marcel i la Rita) vivim a Barcelona. Però seria un goig veure altres observatoris a altres territoris. I us animem a crear el vostre!
S’analitzaran entitats que s’anunciïn a la web de Pam a Pam, i es prioritzaran entitats de l’ESS que pertanyin als sectors tecnològic, cultural i comunicatiu.
Font: Pam a Pam | El teu mapa d'Economia Solidària
Criteris
Preguntes per a l’avaluació de la presència de l’entitat:
- Usa programari lliure al seu espai virtual d’Internet?
Entenem per espai virtual una pàgina Web o una capsuleta Gemini.
En el cas de pàgina web, per observar allò no explícit, es visitarà el codi font de la pròpia pàgina i extensions com Privacy Badger i Ublock Origin.
- S’explicita el programari lliure de la web i que els servidors són a Europa. Exemple: un WordPress en un server a Gandi.net.
- S’explicita la web però no els servidors.
- No s’explicita ni programari de la web ni servidors.
- S’observa que no usa programari lliure i/o els servidors pertanyen a empreses de fora de Europa. Exemple: una pàgina de Facebook o un blog a Blogger.
- Fa ús de rastrejadors o anuncis?
- No s’observen rastrejadors ni anuncis.
- S’observen d’un a tres rastrejadors i anuncis en total.
- S’observen més de tres rastrejadors i anuncis en total.
- Promociona mitjans socials al seu espai virtual d’Internet?
A la seva web o càpsula s’observen icones, enllaços o comptes que conviden a usar un programari o a interactuar en aquests espais de mitjans socials.
- Només lliures. Exemple: Pleroma, Peertube i Pixelfed.
- Lliures i privatius. Exemple: Twitter i Pleroma.
- Només privatius però té presència als lliures. Exemple: promociona una icona de Twitter però no de Mastodon, tot i participar-hi.
- Només privatius i no té presència als lliures. Exemple: Twitter, Youtube, Instagram…
Per descobrir si té compte a mitjans lliures però no s’especifica al seu espai virtual, una o diverses humanes faran cerca per la Fedi.
3b. Si usa mitjans socials lliures:
- Hi ha una humana que interactua i no es fan publicacions creuades o es fan de forma no-invasiva (sense mencions ni retuits).
- Hi té compte perquè algú altre s’interessa pel projecte i li ha creat un bot, però l’entitat no gestiona el compte.
- Fa publicacions creuades sense miraments i/o genera deixalles fediversals (el compte està abandonat).
- Quina o quines llicències de contingut especifica?
- Creative Commons o similar amb URL a la llicència a la web i/o als continguts que es generen.
- Creative Commons o similar sense URL o llicència jurídicament incorrecta, ja sigui a la web o als continguts que es generen.
- Copyright explícit
- Copyright de facto perquè no s’especifica cap llicència.
En construcció
Encara hi estem treballant, però de moment, hem pensat que serà bona idea tenir un formulari amb les preguntes, i així altres personetes poden participar-hi recollint les dades.
Seguirem informant!
Saluts, bits lliures i llarga vida a la Fedi!