Sobre els equilibris a l'hora de fer créixer el Fedivers

Bones, porto uns dies que el temps m’ha permès reflexionar sobre el procés d’acollida al Fedivers i la voluntat de facilitar-ho des d’aquest projecte que hem creat anomenat FediCat. Reflexionant, me n’he adonat sobre com influeixen certs equilibris en el procés d’integració de les noves usuàries al nou ecosistema per elles desconegut que és el Fedivers.

Crec que hem de parlar d’equilibris entre les diferents etapes que s’han de recórrer per poder integrar el fedivers com a eina útil per a compartir i teixir xarxes entre la societat. La raó per la qual moltes persones i/o projectes no veuen les xarxes socials descentralitzades com una eina necessària i útil pel seu creixement personal i social, més enllà de la confussió i adicció que generen les GAFAM, crec que es deu a certs desequilibris.

Per explicar-me millor posaré alguns exemples de desequilibris:

Exemple 1. La difusió sobre el fedivers és molt potent, la gent coneix sobre la descentralització de les xarxes però no troben facilment un node on arrelar-se i totes acaben a mastodon.social. A més, els hi és difícil trobar contingut del seu interès i acaben abandonant el compte.

Exemple 2. La difusió sobre el fedivers és nul·la. Hi ha molts nodes buits i molta gent gestionant-los però sembla que ningú hi arriba. La societat no sap res sobre el Fedivers.

Exemple 3. La gent comença a entendre el funcionament del fedivers i els nodes que hi han estan petats de gent, però no hi ha coneixement sobre com crear i gestionar un node i moltes de les admins dels nodes actuals decideixen tancar el registre. La dificultat d’entrar en un node complica l’accés al fedivers de la societat a gran escala.

A on vull anar a parar amb tot això?

Crec que la responsabilitat que estem assumint com a FediCat és algo importantíssim, totalment necessari i, fins ara, gairebé no existeix res semblant. Parlo de la responsabilitat d’acompanyar i fer créixer el Fedivers més enllà del creixement d’un sol node o uns pocs comptes.

En aquesta línia he creat un mapa conceptual per poder discernir sobre el procés d’integració de les usuàries i així plantejar un equilibri constant de totes les etapes que hi tenen lloc:

A partir de la imatge, podem veure 6 accions importantíssimes per aquest procés de creixement del Fedivers. Hi he relacionat, en cada una d’elles, una eina de Fedi.cat:

  • fedi.cat: Divulgació del ecosistema en sí
  • index.fedi.cat: Divulgació dels nodes i projectes presents en l’ecosistema
  • agora.fedi.cat: Compartir i formar-se col·lectivament sobre l’ús de les eines i la creació i gestió de nodes; així com organitzar la divulgació d’aquest ecosistema

Com podem contribuir, doncs, a mantenir-les en equilibri?

Aquesta reflexió simplement té l’objectiu d’esquematitzar el nostre projecte per poder organitzar-nos millor per seguir amb la nostra tasca: descentralitzar-ho tot.

Salut!

5 'M'agrada'

Bon anàlisi! Una dificultat dels nouvinguts transcert a aquestes sis fases és la creença d’estar empoderat per fer/construir/millorar coses. Molts dels nouvinguts estan acostumats a ser clients i el fedivers està pensat per a un usuarique pren les regnes.
A la última gran onada a Mastodont.cat el compte mirall de Viquipèdia ho petava i alguns van aprendre que podíen editar-la.

Vaig fer la prova de crear el compte de commonvoice em català. Als nouvinguts els flipava que es pogués fer quelcom pel català.

Crec que anar ensenyat/empoderant els nouvinguts que ells poden col·locar un petit granet de sorra pot fer molt perquè s’hi sentin còmodes i hi participin.

De fet la majoria d’usuaris actuals O són informàtics professionals O amateurs. O cul inquiets que els agrada provar coses i innovar.

PD: felicitats per la feinada, miraré de visitar-vos de tant en tant.

5 'M'agrada'

Gràcies @fgali pel que dius! Tota la raó. Des de mastodont.cat feu molt bona feina la veritat.

Realment crec que és molt interessant la idea de poder treure suc de tot allò que només poden fer les eines descentralitzades com per exemple, tenir emoticones dels logos dels projectes que hi ha a la instància o d’allò que vulguin, o en general, customitzar la instancia al servei de les seves usuàries.

1 'M'agrada'

Hola veci! Qué bé llegir-te! Em sembla molt encertat el que dius en relació a la participació d’usuàries. I m’alegra llegir que des de la Fedi es reforcen projectes com el CommonVoice o la Viqui :slight_smile:

Ara, també necessitem “tracció”… Trobo que altres iniciatives “dels rams” haurien d’ajudar una mica a difondre la Fedi. Les que hi són, ni tan sols ho publiciten a la seva web… Ni parlem de les que fan crossposting del Pajarracu a la Fedi… Com podríem fer pinya per aquestes coses?

1 'M'agrada'

Amb el cercle de Girona dAteneus Cooperatius estan valorant una proposta de prova pilot per fer front a aquesta problemàtica. Suposo que cap al febrer em diran el que. Si us interessa us puc passar l’esbós de projecte per millorar-lo O replicarrlo

5 'M'agrada'

Oh! Qué interessant! :tada:

I tant! :slight_smile: Voldries obrir un nou fil amb la proposta?

2 'M'agrada'

Si podem ajudar, encantats!! Si no, doncs estaria bé que es documentés per poder replicar-lo. Nosaltres podem fer d’altaveu del projecte (en la mesura que poguem, tot suma).

2 'M'agrada'

Hola a totxs, en breu una companya informàtica em formatjara un node al meu programari.
Per un preu raonable tindre l’hostalatge dels serveis i a mes em farà de servei tècnic,
ja que jo no tinc ni idea.
Ja us aniré posant al dia.

2 'M'agrada'

Hola,

he obert el fil Esborrany Projecte: Expedició al Fedivers 2021

3 'M'agrada'