Xapes sobre Gemini (fr, en)

Holi! Fa dies que em miro el nou protocol Gemini i em desperta molta curiositat. Ens han venut la World Wide Web però jo em sento més aviat a la War Wild Web…

En fi, que aquest vespre a les 20h30 hi ha una trobada BBB per explicar de què va la cosa. En franxuti… Jo hi aniré i intentaré prendre apunts :slight_smile:

Actualització 05/02/21: Doncs molt bé la xerrada. Merci Stéphane Bortzmeyer. Així pim pam, comento:

  • Gemini és un nou protocol i format (de 2019), simple i lleuger, que se situa entre Gopher i la Web, i que no té cap intenció de substituir a cap dels dos. Info web: https://gemini.circumlunar.space/

  • Si vols “interacció” / pirotècnies queda’t a la Big Web :wink: Ni JS ni mandangues… Gemini vol fer que l’accés a la informació sigui en un entorn tranquil, és a dir, que puguis llegir un text sense que et bombardegin amb reclams i rastrejos. Per defecte, i no com hem d’anar fent algunes blindant el navegador amb xivatos…

  • Si estàs fins al monyo de la persecució web i el que vols és llegir tranquil·lament com qui llegeix el diari, Gemini és per a tu, participa de la “Small Internet” (Back to the Future, hehe). Si voleu fer una ullada, hi ha proxys per accedir al contingut de Gemini des de la Web.

  • Així com és un mamotreto crear un navegador per la Web, sembla que crear eines sobre Gemini és un festival. No vaig entendre bé la broma però deien que hi havia més programes de clients i navegadors que servers o alguna cosa així… Es prega a les programadores que imaginin altres eines com gestors de contingut. I a les creadores de contingut que creïn les seves “càpsules” de contingut, que és com es diria “pàgines” a Gemini (enlloc de http:// el protocol és gemini://).

  • Diferències amb la Web:

  1. Lleugeresa i plasticitat. Com amb els navegadors i clients, que es veu que fan concursos aviam qui fa el bitxo amb menys línies de codi… A més diversitat i menys oligopolis…
  2. Rapidesa i privacitat. Com que no carrega galetetes ni JS ni merdetes de tercers, doncs va que vola i no espia.
  3. Concentració i ecolobits. Com que no tens finestretes ni mandanguetes que facin pampallugues o vídeos que s’activin sols, doncs pots llegir tranquil·lament. I gasta menys, així que és més ecolo.
  • Debatazos. Es veu que, és clar, és molt nou i falta polir els cantos. Un dels debats que s’està tenint és com crear poesia. Toma ya :wink: Per temes de format, sembla que ara mateix no es poden fer estrofes…

I fins aquí els apunts de la xerrada. Bon dia tingueu!

Actualització 06/02/21: Diumenge 7 a les 15h l’Stéphane torna a donar la xapa (ara en anglès) a la FOSDEM. Gemini, a modern protocol that looks retro. Back to the 1990s with a protocol and format to distribute real content, without tracking and visual effects. Per cert, ja m’he instal·lat un client (que és com un navegador però per Gemini). Es diu Castor, és gràfic i està allotjat al repo SourceHut :tada: També m’he assabentat que es pot crear contingut des de la Bigweb (http://) a la Smolnet (gemini://) a través de la pàgina web gemlog.blue. Qué diver tot això! :slight_smile:

Actualització 10/02/21: Ole! He creat la meva primera entrada a la Smolnet des de la BigWeb. Mercis gemlog.blue. Aquí l’adreça gemini: gemini://gemlog.blue/users/titi/1612998466.gmi

Actualització 18/02/21: Toma GemiParrafada d’avui :wink: gemini://gemlog.blue/users/titi/1613651664.gmi Es veu així de retro perquè faig servir Castor. Merci per crear gemlog.blue i Castor, gemizens :slight_smile:

5 'M'agrada'

Una pregunta sobre gemini:

Hi ha alguna manera de seguir un blog de gemini? Via RSS o algun altre tipus de protocol?

Crec que això és una funcionalitat molt molt útil.

Sí que hi ha eines creades pels “feeds” però de les quatre que he trobat, totes porten mesos sense cap commit…

Fes una ullada al programari que ha anat recopilant en SolderPunk aquí:

  • gemini://gemini.circumlunar.space/software/

Per algun lloc vaig llegir que perquè siguin reconegudes les entrades, les has de nombrar “Any-mes-dia_titol_entrada.gmi”. Es veu que és un estàndard (RFC o algo així). Em sembla que aprendré moltes coses sobre les Internets a través d’aquest nou enginy! :slight_smile:

2 'M'agrada'