Esborrany Projecte: Expedició al Fedivers 2021

Bon dia,

Us copia l’esborrany de projecte que potser tirem endavant amb els ateneus cooperatius de les terres Gironines. L’objectiu és fer una prova pilot per tenir un informe de com implementar el fedivers a les entitats i empreses de l’economia social i solidaria.

Prova pilot per analitzar la utilització de les xarxes socials lliures i descentralitzaciades com a complement de les xarxes socials privatives basades en la recol·lecció de les dades

Breu descripció del projecte : Realitzar una prova pilot per tal d’analitzar com les empreses de l’ESS poden beneficiar-se del Mastodont (eina molt consolidada de microbloging lliure i descentralitzada semblant al twitter) per tal de comunicar mitjançant eines alienades amb els seus ideals. No es tracta d’abandonar les xarxes socials privatives ara mateix molt útils per la difusió i sensibilització. Es tracta de complementar l’activitat a les xarxes socials entre les privatives i les lliures.

El projecte te tres àmbits:

  • Realitzar formació pels membres de l’ESS de Catalunya: que és el Fedivers i la seva història.
  • Muntar una instància del fedivers exclusiva per l’ESS (al fedivers hi ha moltes instàncies, que totes estan connectades entre si). On hi tinguin un perfil un mínim de 20 entitats de l’ESS que rebran l’acompanyament per ser-hi.
  • Elaborar un anàlisi amb l’experiència del projecte per poder valorar la idoneïtat de la presència de l’economia ESS al fedivers.

Per tenir ampliar la informació sobre el fedivers podeu consultar el manual realitzar per la Lleilatec: https://ca.wikibooks.org/wiki/Fediverse

7 'M'agrada'

Perfecte!

Ja diràs com va perquè podria contactar amb la gent de l’ateneu cooperatiu de Ponent per plantejar-los-ho… m’anirà bé la vostra experiència prèvia perquè per aquí estic bastant sol, crec.

2 'M'agrada'

Que brutal @fgali i @sisco. Em sembla genial la idea. Aneu documentant perquè per aquí Barcelona hem de fer el mateix!!

2 'M'agrada'

Es podria mirar si hi ha alguna mena de coordinadora d’ateneu cooperatius per tal d’intentar extrapolar aquest projecte a tot el Principat, oi?

1 'M'agrada'

Pot estar bé, sí, tot i que a vegades si es fa de forma més local pot ser més efectiu i serveix com a model per les altres localitats. Crec que si pretenem fer-ho directament des de la coordinadora, que també ho faria (una cosa no treu l’altre), hi ha el risc de que es perdi o sigui algo més aliè als ateneus en sí. No ho tinc clar, però motiva molt la veritat!

3 'M'agrada'

Jo vaig voler fer-ne un l’any passat. Li deia “Pilot de comunicació digital ètica”. I vaig presentar la proposta a Educoop (la plataforma per la formació de l’ESS catalana que no tira endavant per temes de finançament…). Si vam muntar node i tot… https://xarxa.educoop.coop/main/public … però no s’ha pogut fer acompanyament… Manca estratègia comunicativa a l’ESS…

Igualment, he adaptat el contingut del curs perquè es pugui fer autònomament però encara no ho he publicat.

La formació és clau… Trobo que la Fedi és un cacau conceptual quan no s’entenen les Internets… Però més clau és usar les eines: amb la pràctica s’entén millor, però falta que s’hi vulgui dedicar temps a aquestes coses, així que m’alegra llegir que a Girona hi ha interès. Per cert, la documentació que es generi, on es podrà consultar/reusar?

Aix, que se’ns ha quedat desfasat el llibret… Enguany volia escriure una “breu història de la Fedi”. Aviam si dono de sí… Per cert, quan vam presentar el llibret al Sobtec19, em vaig currar una presentació que potser pots reusar: presentació Sobtec19.

Saluts i ja ens aniràs informant!

5 'M'agrada'

Ara ja no em sento sol. Gràcies per ser-hi.
La prova pilot està en una fase molt embrionària. Hi ha un informàtic que podria fer la instància i una companya de comunicació amb sensibilitat cap al les xarxes lliures i descentralitzades. Però encara no hem arrencat.

El que si podríem fer a nivell català seria tenir una sola instància per l’economia social i solidària. Quin nom podria tenir?

4 'M'agrada'

De res. Fem pinya! :wink:

Vols que fem una quedadeta virtual i en parlem? Ja que és embrionari potser podem fer bullir l’olla :slight_smile:

Pensant-ho a llarg plaç, no m’imagino un “supernode”. M’imagino un node per “xarxa local” https://xes.cat/xarxes-locals/ Si hagués de començar amb un supernode, usaria un subdomini de la XES tipus “xarxa.xes.cat”…

2 'M'agrada'

A llarg plaç potser no, però a curt plaç pot servir per facilitar la interacció entre elles.

1 'M'agrada'

Companyes intento reactivar el tema. I segons com respirin fem quelco més local O més global.

I intentem fer una videoconferència que sempre motiva i enriqueix.

4 'M'agrada'

Quins obstacles hem de salvar?

  • Col·locar la icona de les xarxes socials del fedivers a la seva web
  • Que facin difusió periòdica de les seves xarxes socials lliures a les altres xarxes socials. No només el dia que l’estrenen. Serviria un argumentari simplificat en missatges?
  • Cal potenciar el publicar autonòmicament? Es pot fer de forma moderada? O bé, provoca que les entitats no entrin mai al Fedivers? I publicar automàticament les notícies de la web?
2 'M'agrada'

Jo crec que el més important és que utilitzin les xarxes lliures. Si hi són és més fàcil crear connexions orgàniques i reals. A més, facilitaran que la gent senti escalfor i sigui més fàcil venir cap aquí. Les publicacions automàtiques poden facilitar “poblar” el fedivers, però a la vegada (com dius) fa que l’usuari no hi sigui realment i per tant tota la seva interacció sigui unidireccional i impersonal. La meva opinió personal és que es pot fer de forma moderada però només de forma complementària a una presència i interacció real.

Una segona capa seria que en facin publicitat per tal de visibilitzar aquestes opcions (tant per qui no hi és i potser se n’informa com per a qui hi és i no sap que l’organització hi té compte).

4 'M'agrada'

Trobo molt interessant tot el que esteu dient. Potser el primer que hem de decidir és si mirem de trobar-nos telemàticament o ho discutim per aquí, oi? Tot i que jo no puc fer aportacions tècniques.

Els meus 5 ¢

2 'M'agrada'

Això és imprescindible i no se sol fer… I la problemàtica crec que afecta diversos nivells.

  • D’un cantó més tècnic, els temes dels CMS com WordPress no faciliten la tasca perquè, que jo sàpiga, només incorporen iconetes privatives… Un mini-hack que es pot fer és posar un banner tipus “segueix-me a mitjans socials lliures”. Com es diu “banner” en català?? Un macro-hack és dir-els-hi a les desenvolupadores que incloguin iconetes lliures també.

  • I de l’altre més conceptual, que jo sàpiga, no hi ha cap estratègia comunicativa a l’ESS i es desconeix el medi descentralitzat… Com a mínim, crec que s’haurien de prendre mesures per respectar les restriccions de la RAP. Algunes idees a “comunicació digital ètica”.

Per cert, reflexions al respecte: crec que, per estratègia, si un projecte fa servir només un mitjà federat, hauria de fer servir la icona-fedi :fediverse: Però si en fa servir més d’un, hauria de posar la icona del mitjà en qüestió. Per exemple, si tens Pleroma i Peertube, doncs cada icona el seu enllaç a l’eina. I si només tens Pleroma, doncs el de la Fedi.

No entenc ben bé això que dius… M’ho pots explicar amb altres paraules?

He, he, lapsus calami :wink: No sóc gens fan del crossposting… Però si es vol fer, de la Fedi al Pajarracu i mai a l’inrevés… Trobo que és una molt mala pràctica perquè desmereix les eines descentralitzades i les gents que hi participen… Com a fedizen, per a mi és molt frustrant fer un comentari a un compte i adonar-me o que la usuària és un bot o que actua com a tal…

2 'M'agrada'

Per mi, les dues coses, hehe. Potser aquí podem anar detectant temàtiques i proposant accions, i a la reunioneta doncs mirem més com ho fem.

Jo tampoc, si et refereixes a muntar els nodes…

3 'M'agrada'

Això és imprescindible i no se sol fer… I la problemàtica crec que afecta diversos nivells.

  • D’un cantó més tècnic , els temes dels CMS com WordPress no faciliten la tasca perquè, que jo sàpiga, només incorporen iconetes privatives… Un mini-hack que es pot fer és posar un banner tipus “segueix-me a mitjans socials lliures”. Com es diu “banner” en català?? Un macro-hack és dir-els-hi a les desenvolupadores que incloguin iconetes lliures també.

La gent del Salto tenen un menú per a compartir cada article que inclou algunes eines del fedivers, no sé si és un wordpress el que hi ha al darrere. Us deixo un enllaç perquè veieu què dic:

No sé si podria ser una bona opció.

He, he, lapsus calami :wink: No sóc gens fan del crossposting… Però si es vol fer, de la Fedi al Pajarracu i mai a l’inrevés… Trobo que és una molt mala pràctica perquè desmereix les eines descentralitzades i les gents que hi participen… Com a fedizen, per a mi és molt frustrant fer un comentari a un compte i adonar-me o que la usuària és un bot o que actua com a tal…

:slight_smile:

3 'M'agrada'

Això ho vaig provar jo i res… jejeje. Jo crec que potser es pot fer alguna cosa a nivell fonts. Crear una font que tingui tots aquests logos i així estaràn disponibles… Ho podem investigar!

Estic d’acord que aquesta situació és molt frustrant. La millor opció és no fer crossposting. Després fer cross-posting Fedi-Pajarraku. Però si és Pajarraku-Fedi però responen al comentar la publicació (perquè realment estan a la Fedi), doncs mira, millor que res. Si no responen… unfollow.

2 'M'agrada'

Que les entitat tinguessin a mà un argumentari per fer comunicacions en els seus butlletins, web, o les seves xarxes privatives. Tipus:

  • Estem al fedivers, segueixos allà que no t’espien
    -Ja conneixes el nostre compte al fedivers? Són xarxes lliures i descentralitzades
  • xxxxxxxxx al fedivers cap algoritme altera dels missatges que veus
1 'M'agrada'

Algú pot proposar un full de ruta? D’entrada hi veig dos iniciatives paral·leles:

  1. Prova pilot local o global
  2. Quins temes creiem importants que han tenir aquetes iniciatives
2 'M'agrada'

A qui li vas demanar? Amb en @xaloc vam burxar a Inkscape: són a la Fedi però no surt a la web… I a més, quan et registres, a “social media” només tens una casella “mastodon”… Però, és clar, tenen més de mil issues per resoldre i aquesta no deu ser prioritària…

1 'M'agrada'