Història del Fedivers

M’he trobat un post al fòrum d’ActivityPub titulat Fediverse history piece from 2017: A Brief History of the GNU Social Fediverse and ‘The Federation’.

L’he llegit amb molt d’interès. Realment trobo que el Fedivers és una barreja relativament inestable de moltes tecnologies, interoperant regulín entre elles, en general tot impulsat amb molt de cor i cura, de forma molt orgànica, el que té conseqüències bones (bones per a mi, això és personal: per exemple, és una tecnologia molt humana, trobo) i d’altres que poden dificultar-ne l’expansió i utilitat. Degut a aquesta fragmentació i evolució, tenir algun lloc que en vagi recollint la història crec que està molt bé. La història, com es veu en el post enllaçat, és susceptible de relats diferents segons el punt de vista (com la Història!), però sigui com sigui, que hi hagui algun intent de fer-ho, m’encanta!

Ara bé, quin seria el lloc ideal per tenir això? Se m’acut que l’article de la Wikipèdia podria ser un bon lloc.

Igual podríem anar posant aquí enllaços per documentar la història del Fedivers, i potser acabar posant-ho a la Wikipèdia o algun altre lloc.

Per exemple, hi ha tota la història al voltant del logotip / icona / símbol del Fedivers, últimament reviscuda amb la proposta de l’asterisme ⁂. Sobre l’asterisme, tenim un fil aquí mateix parlant de la targeta fediversal, o aquest fil al fedivers. Més sobre la història del logo, hi ha aquest post al fòrum d’ActivityPub: Fediverse logo or icon proposal. Hi ha també aquest fil fediversal sobre més propostes. També em vaig guardar (i sort!) una conversa en un servidor desaparegut (d’aquests de “free speech” del tipus “puc dir el que em doni la gana i no haver de tenir conseqüències”) on es parlava del logotip. La tinc en format PDF, html i PNG, no sé què fer-ne. I encara més, un altre fil on es van discutir alternatives al pentàgon / pentacle (inclou les propostes de ‘Dick Smiths Fair Go Supporters’, tot i que em sona que en tenien més penjades en alguna web). Per acabar amb lo del logo, aquí l’anunci de la publicació formal d’aquest, el juliol del 2018! Ja té 6 anyets :birthday:

2 'M'agrada'

Gràcies pel recopilatori. Fa goig :slight_smile:

Cap al 2019 en Chris va crear “Un passeig pel Fedivers” que vaig estar revisant perquè hi ha coses que ballen o que falten. No recordo si ho vaig acabar i ara mateix no sé ni on para tot això…

Sí, és un bon lloc. Però la nostra web de Fedicat també, no?

Com passa el temps, renoi…

Jo tinc aquesta foto guardada del 2017 que la devia treure d’un Hubzilla que vaig tenir. Això és previ a ActivityPub, de quan cada software implementava també els dels altres per poder federar.

Diaspora tenia el seu protocol i em sembla que cap més. GnuSocial Ostatus i ja està. RedMatrix (hubzilla) el seu (zot) i els altres dos, i media goblin, jo em vaig quedar amb la promesa que implementarien un protocol de federació, però se’ls va anar de les mans, i entre la Chris Webber i la Jessica Tallon van impulsar l’estandarització d’un nou protocol en el si del W3C… ActivityPub :slight_smile:

vet aquí un gat, vet aquí un gos…

2 'M'agrada'

El blog de mediagoblin explicant aquest nou protocol…

https://mediagoblin.org/news/tpac-2016-and-review-activitypub.html

També recordo que Evan Promodou (qui havia fet identi.ca, el que després va ser gnusocial) havia fet el seu propi protocol, pump.io, i que va formar part també del procés d’estandarització. No sé si va aportar Activity Streams (el format de les coses) i es va construir Activity Pub al voltant d’aquests tipus de missatge.

Christine escrivia el 2018 des de la FSF: Victory for libre networks: ActivityPub is now a W3C recommended standard — Free Software Foundation — Working together for free software

Well, next thing you know, we’re both co-editors of ActivityPub. (“Revolutions are run by those who show up,” I suppose.) ActivityPub took a lot of time and effort, and not just from Jessica and I. ActivityPub’s origins go back to StatusNet (the foundation for what’s now called GNU Social) and the experiences of its lead developer, Evan Prodromou, in writing and developing the OStatus protocol and its successor, the Pump API (on which ActivityPub is based). Erin Shepherd converted the Pump API to the first drafts of a standard with ActivityPub, and from there Jessica and I took over, with major help from many community members and long conversations with many different libre social networking platforms, not to mention many hours of effort ActivityPub implementers. Thank you to everyone who has participated!

1 'M'agrada'

Ostres! Mediagoblin! A mi m’agradava molt :slight_smile: Però la Christine el va xapar per treballar en una mena de nova Fedi molt més plàstica i, pel que vaig entendre, sense els problemes que té AP, que es veu que en té més d’un. Però jo no entenc gaire Spritely… Si algú s’anima a obrir un fil explicant-lo, estaré molt agraïda.

Jo crec que vaig arribar quan l’Evan dinamitava identica i hi havia gent que es passava a pumpio.

En una reflexió llampec, abans:

  • es col·laborava més a nivell tècnic o almenys tothom sabia que hi havia diversos programaris circulant.
  • no hi havia programaris privatius federant perquè, segons els càlculs avalats per la universitat de casa meva, el 80% de les fedinautes eren activistes.