Presentació i proposta comptes institucionals catalans al Fedivers

Hola a tothom!
Em presento: Sóc Omar, membre de Pirates de Catalunya, Anartist.org i d’altres col·lectius. Intento fer música lliure i em considero un usuari entusiasta del codi obert.
Us vull demanar un favor: fa temps que vull proposar la implantació d’un ActivityPub públic (algo així però a la catalana) i crec que ara és un bon moment per a presentar-la. Ho he traslladat a l’Assemblea Pirata i, tot i que evidentment hi estan d’acord ja que entra de ple al nostre ideari, necessito ajuda per a redactar la proposta (em falten temps i coneixements). He obert aquest document per si li voleu donar una ullada i dir-hi la vostra (sobretot la part de recursos tècnics i humans).
Aprofito per agraïr fortament tota la feina que feu. :muscle:
Salut!

1 'M'agrada'

Hola Omar,

Gràcies per portar el Fedivers a l’Assamblea Pirata i intentar-ho amb els organismes públics! :slight_smile:

En quant al text, em sorgeixen uns quants dubtes:

En primer lloc, crec que hi ha una barreja de conceptes. L’ActivityPub és el protocol que utilitzen les eines del Fedivers (Mastodon, Pleroma, Peertube), però no Nextcloud ni Collabora. Tampoc és el millor canal per a la missatgeria privada (per això hi ha opcions més òptimes com l’XMPP o el Matrix). És confús parlar d’un ActivityPub públic (ja que el protocol ja existeix i no s’instal·la cada vegada) i jo parlaria de “Instàncies” o “Nodes” públics al Fedivers.

En segon lloc, no tinc molt clar quin és l’objectiu de la proposta: és per a comptes de les institucions catalanes? Obert a la població? El node en el qual s’inspira, el de la Unió Europea, té uns 30 comptes. Si la intenció és similar, tenir comptes dels diferents departaments, comissions, etc…, no sé si cal planificar per a 5000 usuàries.

  1. Millora de l’eficiència en la gestió de les dades i la informació: un ActivityPub públic pot ajudar al Parlament de Catalunya a millorar la gestió de les dades i la informació, ja que permetria la creació de comunitats de treball en línia on diferents agents polítics i ciutadans podrien col·laborar de manera eficient en la gestió de les dades i la informació.

En aquest cas, més que res és que permetria que les dades no viatgessin a EEUU :slight_smile: .

A nivell humà (entent com a part no tècnica), crec que és molt important dos aspectes:

  • Dissenyar una estratègia de comunicació ètica i conscient per tal de definir com i quan s’interacciona des de les institucions amb la resta de ciutadania.
  • Formació als responsables de comunicació que s’encarregaran d’aplicar aquesta estratègia.

A nivell tècnic, depèn del que es pretengui. Sense ser gaire expert en el tema, si només es pretèn de montar una instància de microblogging i un peertube llavors es necessita el que comentes (servidor dedicat, ja que hi som, que el posi la Generalitat) i alguna persona per definir el servidor, realitzar les instal·lacions i el més important, encarregar-se de la seguretat i manteniment del servidor. La tasca de moderació jo la coordinaria en la part de disseny d’estratègia de comunicació.

En canvi, si a part es vol implementar missatgeria privada i Nextcloud/Collabora (que estaria molt bé però és una altra història), això ja és una altra història. La infraestructura que es necessita és molt més gran (sobretot per la part de Nextcloud i edició de documents online) i no tinc molt clar què es necessita per a centenars o milers d’usuàries.

Crec que la @titi pot ajudar-nos bastant a definir una estratègia o planificació.

3 'M'agrada'

Una proposta alternativa (i crec que raonable) seria que la instància europea ja existent, @social.network.europa.eu, es promogués com la instància oficial per a tots els comptes públics europeus, incloent-hi estatals, autonòmic/regionals, sectorials (que siguin part de l’estructura administrativa oficial). En general no soc partidari de centralitzar, però tampoc de duplicar recursos amb fons públics, i penso que si l’aposta d’Europa amb aquesta instància és fer una mica de mal a l’ocellet blau i garantir la sobirania tecnològica, seria millor així.

Recordem que USA va quedar-se amb els dominis .gov, i EU no té cap sTLD reservat per a les seves institucions, però podria aprofitar el ccTLD .eu molt millor amb algun domini reservat, en comptes de “social.network.europa.eu”, per exemple, “social.eu”:

Reservant a cadascuna de les institucions oficials els noms ja registrats a Twitter (i verificats per Europa, no per Musk), quedarien coses molt guapes com:

@icscat@social.eu (Institut Català de la Salut)
@goib@social.eu (Govern Balear)
@Aj_Sabadell@social.eu (Ajuntament de Sabadell)

En cas de tirar per la via catalana, @Aj_Sabadell@social.cat molt bé, però els catalans de fora del principat ens quedaríem fora de la proposta, o pitjor, acabaríem a un .es.

2 'M'agrada'

Ostres, crec que seria massa gran una instància així. Jo (i d’altres per aquí) sóc més de localitzar. Una instància amb 50 usuàries és fàcil de portar. Una amb 5000 ja no tant. A part, la burocràcia que suposaria això implicaria no fer res fins al 2050 (és un exemple).

Això sona bé! No acabo d’entendre perquè dius que els catalans de fora del principat es quedarien fora…

2 'M'agrada'

Gràcies per les respostes!
És cert que la proposta m’ha quedat una mica poti-poti… Aquest vespre revisaré el document amb les aportacions que heu fet

1 'M'agrada'

La part de descentralitzar, t’entenc perfectament i ho comparteixo. Però no veig al govern balear creant comptes oficials a un servidor propietat de la Generalitat catalana. Ni a la Gene fent-ho a un servidor de Madrid. És el problema de sempre? És el problema de sempre.

1 'M'agrada'

Però perquè ho hauria de fer? Lo lògic és que cada un tingui el seu servidor. Pel que entenc, és una instància per a la part institucional, per interaccionar amb els ciutadans de la demarcació. Una altra cosa és el domini, que podria ser compartit pels organismes de àrea catalano-parlant (nosaltres hem donat voltes a cedir subdominis de fedi.cat: bcn.fedi.cat, tgn.fedi.cat, etc.).

EDIT: tenir una instància de Fedivers en un servidor no és tan complicat, si el volum és petit. El que és més complicat i sovint no s’hi posa el focus és en la estratègia digital i de comunicació. Problemes més social que tecnològics i que sempre queden en un segon pla.

2 'M'agrada'

Suposo que viure a la perifèria de la perifèria de l’àmbit catalanoparlant em fa veure que si no és una proposta per a tots els PPCC, acabarem tenint alguna cosa com @AjEivissa@islasbaleares.red.es
Ja m’enteneu… :smile:

2 'M'agrada'

Ja t’entenc… Potser la qüestió és que la proposta estratègica sigui conjunta. El domini és independent del servidor, així que el domini sí que pot ser compartit (i que cada un utilitzi subdominis).

1 'M'agrada'

Hola Omar!

Enhorabona per la iniciativa i aviam si tu tens més sort en aquests temes… Alguns comentaris al text que comparteixes:

Suposo que deu ser pump.io

Christine Lemmer-Webber, juntament amb altres, és co-autora del protocol:

Font a la Fedi

Seria tot un detall afegir al text que existeix Fedicat i altres espais (sovint en anglès com el socialhub, fediverse.party o Fediverse Town) on hi ha fedizens fents coses :slight_smile:

2 'M'agrada'

Responc per parts:

En primer lloc, crec que hi ha una barreja de conceptes. L’ActivityPub és el protocol que utilitzen les eines del Fedivers (Mastodon, Pleroma, Peertube), però no Nextcloud ni Collabora. Tampoc és el millor canal per a la missatgeria privada (per això hi ha opcions més òptimes com l’XMPP o el Matrix). És confús parlar d’un ActivityPub públic (ja que el protocol ja existeix i no s’instal·la cada vegada) i jo parlaria de “Instàncies” o “Nodes” públics al Fedivers.

Sí, està clar que tinc una mica d’embolic amb els conceptes:
Mastodon, Peertube o Pixelfed són serveis (amb instàncies descentralitzats) que es federen amb el protocol ActivityPub creant així el que coneixem com a Fedivers. Vaig bé?
Nextcloud és un servei de núvol (també descentralitzat) i sé que hi ha una opció de federació (no sé si amb altres nextcloud o amb ActivityPub). Collabora és una aplicació disponible a Nextcloud. No?
En quant a la missatgeria, tampoc ho tinc clar: l’XMPP és el protocol que hi ha darrera la majoria de serveis de missatgeria instantània. Matrix és un altre protocol descentralitzat i de codi obert, oi? El meu compte XMPP el vaig crear a partir de mastodont.cat (@omar@mastodont.cat) i potser per això ho relaciono però no tenen res a veure…

no tinc molt clar quin és l’objectiu de la proposta: és per a comptes de les institucions catalanes? Obert a la població? El node en el qual s’inspira, el de la Unió Europea, té uns 30 comptes. Si la intenció és similar, tenir comptes dels diferents departaments, comissions, etc…, no sé si cal planificar per a 5000 usuàries.

No m’he explicat gens bé… Sí, la idea és oferir XXSS i platafoma audiovisual a les institucions catalanes i càrrecs electes en principi per anar ampliant a entitats i ciutadania si fos necessari, tot i que ja existeixen instàncies obertes a tothom (gràcies admins!) pel que penso que no faria falta.
Per altra banda, un sistema de missatgeria o un Nextcloud (amb totes les eines que ofereix) públic és algo que molaria molt MOLT però, com dius, això ja és una altra història i s’allunya del projecte inicial.
Afegeixo les aportacions al document. Moltes gràcies!

M’agrada molt el teu plantejament tot i que personalment també prefereixo nodes més petits i fàcils de gestionar. A més, si ja em costarà prou moure això al Parlament, no em vull imaginar a Europa! :fearful: (tot i que ho comentaré al PPEU)

En cas de tirar per la via catalana, @Aj_Sabadell@social.cat molt bé, però els catalans de fora del principat ens quedaríem fora de la proposta, o pitjor, acabaríem a un .es.

Respecte això penso que el millor seria que cada Administració gestionés els seus propis servidors (independentment del domini que aquí sí que faria falta una estratègia conjunta). Potser intentar que tot pogués finalitzar en un domini comú elquesigui.eu?

1 'M'agrada'

Prenc nota de tots els apunts i actualizo el document.

Fet.
Mil gràcies per tot!!!
A veure què surt d’això. Crec que ara pot ser el moment si li fotem una bona empenta :muscle:

1 'M'agrada'

Ara ho has resumit prou bé!

Diria que nextcloud té certa capacitat de federar i tenir arxius i carpetes sincronitzades entre diferents servidors. Això no té res a veure amb ActivityPub. Nextcloud sí que té una app que és per federar al Fedivers (crec que és de microblogging), però no té res a veure amb la resta de funcions de la suit.

Collabora és un servei (requereix un server extern) per a editar documents online de forma col·laborativa. Està basat en Libreoffice i s’integra al Nextcloud.

XMPP no és fedivers, però l’spla utilitza el mateix domini. Whatsapp es va basar en aquest protocol, però el va desfederar a posteriori.

1 'M'agrada'

Endavant i felicitats per la proposta! :pirate_flag: La instancia social .cat de la Generalitat ja seria un gran avenç on emmirallar-nos les Altres Comunitats Autònomes Catalanes ™.

1 'M'agrada'