Proposta: col·lectiu d'administradors d'instàncies

Arran d’un comentari d’en @marcelcosta he fet una proposta ( Nova instància manys censurable - #8 per arbocenc ) que us trasllado en un fil a part per si algú vol posar fil a l’agulla:

Doncs no costaria tant cooperar entre els diversos administradors que mantenim instàncies al fedivers del país. Podríem auto-organitzar-nos en un col·lectiu que ens donés suport en el següent (pluja d’idees a bavor!):

  • Ús (opcional) de dominis del col·lectiu (fedi.cat, fedicat.xyz, ???.???)
  • Compartir l’accés a la gestió del domini personal (mastodont.cat, collapse.cat, public.cat), quan no usem un de col·lectiu, amb altres membres, per si perdem la capacitat de gestionar-lo (mort, hospitalització).
  • Compartir (opcionalment) l’administració, o tenir administradors auxiliars o d’emergència entre altres membres del col·lectiu. No parlo d’obrir això a tothom, sinó que cadascú pugui triar alguns membres referents per a ell, si vol.
  • Compartir (opcionalment) les còpies de seguretat per poder regenerar el servei entre altres membres del col·lectiu. No parlo d’obrir això a tothom, sinó que cadascú pugui triar alguns membres referents per a ell, si vol.
  • Compartir la bbdd de coneixements, receptes, notes que cadascú usa per muntar serveis amb el col·lectiu. Estic parlant d’una wiki i un gestor de projectes (redmine, etc.). Jo faig servir aquest sistema en el servidor que administro, collapse.cat, amb un col·lega que em dona un cop de mà. Va bé documentar i establir uns procediments per si algú ha de fer el que habitualment fas tu.
  • Finançament: recaptar fons i repartir-los entre els membres del col·lectiu.

Tal i com jo m’ho imagino seria un paraigües granular, a on cadascú pot optar per les opcions que li puguin anar bé, des del que usa totes les ocpions al que només n’usa alguna. O sigui, molt flexible i lliure. Òbviament el col·lectiu s’hauria d’autogovernar (a l’estil de Debian?) i la pertinença hauria de ser un procés validad per la confiança (no que s’hi pugui apuntar qui vulgui, sinó la gent que pugui tenir l’aval d’altres mebres, perquè son gent de confiança)

Si hi esteu interessats, ho podem engegar :wink:

4 'M'agrada'

La primera cosa que em va passar pel cap quan vaig assabentar-me de fedi.cat va ser que molaria molt posar a disposició el nom de domini de forma gratuïta per a gent que volgués posar en marxar servidors locals autoallotjats. Barris, associacions, per exemple:

  • girona.fedi.cat
  • vic.fedi.cat
    Potser en el cas de Barcelona per barris?
  • sarria.fedi.cat
  • gracia.fedi.cat
  • badalona.fedi.cat
  • etc…

Per què fer barcelona.social quan es podria fer bcn.fedi.cat o barcelona.fedi.cat ?

S’haurien de tenir certs requisits, com l’autoallotjament per exemple i seguir unes normes compartides.

L’altre idea que m’ha passat pel cap avui és que, per incitar la gent a participar i contribuir a fedi.cat, es podria posar també a disposició un nom de domini .fedi.cat a qui vulgui que faci una donació recurrent al col·lectiu. retiolus.fedi.cat per exemple.

1 'M'agrada'

Doncs que el domini “fedi.cat” fos un paraigues per a altres nodes més locals és quelcom que hem comentat amb la @titi i que té molt sentit. Una mica el mateix que s’està fent amb les agendes Gancio i el domini “convoca.la”. Seria una forma de donar utilitat a aquesta infraestructura (els dominis també ho són) que estem mantenint.

Pel que fa als subdominis personas, no hi havia pensat i no sé si ho hem parlat mai. Tot és discutible, sense dubte…

1 'M'agrada'

La idea dels subdominis sempre ha estat allà perquè els dominis són infraestructura molt valuosa. Però falta múscul per organitzar-se millor… Vam intentar muntar una associació i ens van quedar uns estatuts espectaculars. Però, al final, allà estan agafant pols…

Per qüestions de cronologia… barcelona.social va ser un subidón d’un sopar, jeje. Després va venir Fedicat, quelcom més reposat.

No em sembla mala idea però crec s’hauria de parlar bé això.

Certament, però justament articular tot això requereix acords i, per tant, temps. Però es pot anar coent, és clar :slight_smile: ¿Quins criteris proposaries pels nodes, per exemple?

2 'M'agrada'

De totes formes, els dominis són la part més petita de tot plegat, a nivell de costos i, sobretot, d’esforços. Si pel que sigui hi ha algun domini que vol fer de paraigües d’altres dominis, benvingut sigui, però això només és una opció, compatible amb que d’altres usin dominis propis, etc.

Jo el que trobo és que hauríem de mirar de buscar la FLEXIBILITAT, és a dir, tot el contrari d’estructures massa rígides (estatuts, acords de convivència…). No dic que no calguin de vegades, etc. Però per mancomunar recursos, sortir de les infraestructures poc resilients/fràgils, perquè depenen de l’esforç d’una sola persona, n’hi ha prou amb que hi hagués “esferes de cooperació”.

Per exemple, potser en el cas de @retiolus l’interessaria el paraigües del domini fedi.cat (o un de nou), i també, que sé jo, compartir la màquina amb algú altre, com ara fem en info.prou.be i collapse.cat. O potser algú altre no li cal ni lo del subdomini ni la màquina, però si que voldria tenir un colega, sysadmin, que si ell estigués temporalment inaccessible es pogués fer càrrec del manteniment d’emergència del servei (per caigudes), el que pot implicar des d’un accés a la gestió del domini com a la màquina (tant a nivell de hosting com ssh). Un altre cas, a sumar o restar dels anteriors són uns quants serveis que vulguin posar en comú la captació de fons, via opencollective, una eina de crowfunding, etc. I cap d’aquestes opcions, diverses, ha de ser per a tothom, ni simètrica, ni molt menys obligatòria. Una mica rollo som una sèrie de col·legues, que ens donem un cop de mà, com ja podem fer en un fòrum o en un xat, però amb una mica més de compromís o opcions de mancomunar coses…

1 'M'agrada'