Un resum del Fedibertsoa 2023

En relació a l’entrada: Fedibertsoa.eus (trobada 20/05/2023)

Anar a conèixer les veïnes d’Euskal Herria va ser molt gratificant. I crec que puc parlar també per en @marcelcosta . Ens van cuidar molt i els hi ho agraïm enormement :heart:

Al matí, les xapes

Només arribar a la FediJornada, i després de convidar-nos a esmorzar, ens van regalar una samarreta fediversal! :fediverse: Moltes gràcies!

Ens vam partir la xapa amb en Marcel i la primera en parlar vaig ser jo. Per petició expressa de Teketen, vaig arrencar dient alguna cosa com: “Saluton al ĉiuj. Mi nomiĝas Rita kaj mi parolos en la kataluna pri la Fedeverso.” (Hola a tothom. Em dic Rita i parlaré en català sobre la Fedivers). Aquí la meva xapa, que sobretot parla de la Fedi en general i una mica de la catalana:

Presentació #Fediverse15

(Ah! I em va fer molta ilu poder donar els FediLlibrets a les personetes que els havien encarregat. Merci de nou pel suport!)

Després de mi, en Marcel va explicar l’intent de LaLoka (2020-2023), que resumint, havia de ser una associació per la cultura lliure en llengua catalana que aglutinava projectes com Barcelona.social, Fedi.cat, LiberaForms, i altres. Trobem que la idea segueix sent bona però la vida dóna moltes voltes i hem anat desmuntant infras. De retruc, també ens hem mogut de barcelona.social a bcn.fedi.cat. I enlloc de Pleroma estem provant Akkoma.

I un cop vam acabar nosaltres (les catalanes), les veïnes fediversals autòctones d’Argia (que fan periodisme independent) ens van explicar el seu salt a la Fedi. Primer van entrar per mastodon.social però avui estan a mastodon.eus. Hi tenen moltes eines muntades les veïnes del nord: mastodon, lemmy, pixelfed, peertube, etc. I, si bé hi ha molta inèrcia social i sovint es complica el salt col·lectiu cap a unes tecnologies més convivencials, Argia ens demostra que tot projecte pot anar fent passets i pinya cap a la descentralització. Enhorabona i endavant!

Web d’Argia

Pausa i debats

Després d’una pausa per jalar una mica a la terrasseta que hi ha a l’espai, que és molt mona, vam posar-nos per grups i vam estar responent a unes preguntes d’un full. Sobretot es tractava de visibilitzar la diversitat dels programaris fediversals i les accions per anar federant amb diverses eines.

Després ens vam tornar a ajuntar per veure què havia sortit a un grup i altre. I finalment, com no donava temps a tot, vam prioritzar parlar de què fer amb la web de Fedibertsoa. Probablement serà un portal informatiu tipus fedi.cat, però en Euskara. Qué guai!

Interpretació

L’espai BadaLab està destinat a les llengües minoritzades, especialment l’Euskara. I trobo que és un lloc amb molt potencial a molts nivells. Gràcies per acollir la FediJornada!

Web del BadaLab

Vaig fer el que vaig poder per parlar més a poc a poc del que ho faig normalment perquè ens interpretaven. Mil mercis a les intèrprets: gràcies a elles vam poder anar seguint la FediJornada, on preciosament vam intentar prioritzar dos idiomes minoritzats: el català i l’euskara.

I podria explicar moltes coses més però ja m’he allargat massa. Feu una ullada a l’etiqueta #Fedibertsoa i si no enteneu res, feu com jo: fer treballar el server del traductor…

Traductor Euskera

Mercès també a Abaraska i Talaios per organitzar el sarau juntament amb BadaLab.
Fins la propera!

3 'M'agrada'

Subscric la crònica 100%.

Vam tornar amb molta energia i bona vibració!

Crec que també parlo pels dos dient que ens va impressionar l’acte de consciència sobre les eines que van adoptar les companyes de Argia! Acceptant sense intentar amagar les contradiccions.

2 'M'agrada'

Certament. Molt humils i transparents. Quina llàstima que no entenc el que escriuen…

2 'M'agrada'