En relació a l’entrada: Fedibertsoa.eus (trobada 20/05/2023)
Anar a conèixer les veïnes d’Euskal Herria va ser molt gratificant. I crec que puc parlar també per en @marcelcosta . Ens van cuidar molt i els hi ho agraïm enormement
Al matí, les xapes
Només arribar a la FediJornada, i després de convidar-nos a esmorzar, ens van regalar una samarreta fediversal! Moltes gràcies!
Ens vam partir la xapa amb en Marcel i la primera en parlar vaig ser jo. Per petició expressa de Teketen, vaig arrencar dient alguna cosa com: “Saluton al ĉiuj. Mi nomiĝas Rita kaj mi parolos en la kataluna pri la Fedeverso.” (Hola a tothom. Em dic Rita i parlaré en català sobre la Fedivers). Aquí la meva xapa, que sobretot parla de la Fedi en general i una mica de la catalana:
(Ah! I em va fer molta ilu poder donar els FediLlibrets a les personetes que els havien encarregat. Merci de nou pel suport!)
Després de mi, en Marcel va explicar l’intent de LaLoka (2020-2023), que resumint, havia de ser una associació per la cultura lliure en llengua catalana que aglutinava projectes com Barcelona.social, Fedi.cat, LiberaForms, i altres. Trobem que la idea segueix sent bona però la vida dóna moltes voltes i hem anat desmuntant infras. De retruc, també ens hem mogut de barcelona.social a bcn.fedi.cat. I enlloc de Pleroma estem provant Akkoma.
I un cop vam acabar nosaltres (les catalanes), les veïnes fediversals autòctones d’Argia (que fan periodisme independent) ens van explicar el seu salt a la Fedi. Primer van entrar per mastodon.social però avui estan a mastodon.eus. Hi tenen moltes eines muntades les veïnes del nord: mastodon, lemmy, pixelfed, peertube, etc. I, si bé hi ha molta inèrcia social i sovint es complica el salt col·lectiu cap a unes tecnologies més convivencials, Argia ens demostra que tot projecte pot anar fent passets i pinya cap a la descentralització. Enhorabona i endavant!
Pausa i debats
Després d’una pausa per jalar una mica a la terrasseta que hi ha a l’espai, que és molt mona, vam posar-nos per grups i vam estar responent a unes preguntes d’un full. Sobretot es tractava de visibilitzar la diversitat dels programaris fediversals i les accions per anar federant amb diverses eines.
Després ens vam tornar a ajuntar per veure què havia sortit a un grup i altre. I finalment, com no donava temps a tot, vam prioritzar parlar de què fer amb la web de Fedibertsoa. Probablement serà un portal informatiu tipus fedi.cat, però en Euskara. Qué guai!
Interpretació
L’espai BadaLab està destinat a les llengües minoritzades, especialment l’Euskara. I trobo que és un lloc amb molt potencial a molts nivells. Gràcies per acollir la FediJornada!
Vaig fer el que vaig poder per parlar més a poc a poc del que ho faig normalment perquè ens interpretaven. Mil mercis a les intèrprets: gràcies a elles vam poder anar seguint la FediJornada, on preciosament vam intentar prioritzar dos idiomes minoritzats: el català i l’euskara.
I podria explicar moltes coses més però ja m’he allargat massa. Feu una ullada a l’etiqueta #Fedibertsoa i si no enteneu res, feu com jo: fer treballar el server del traductor…
Mercès també a Abaraska i Talaios per organitzar el sarau juntament amb BadaLab.
Fins la propera!