Reflexió sobre instància barcelona.social

Hola,

En aquesta publicació, la idea és reflexionar sobre el futur de barcelona.social com a node.

En primer lloc, a fedicat/laloka estem reduint infraestructures perquè el cost ja no és sostenible (tant a nivell econòmic com de recursos humans). Hem passat de 4 servidors a 2, un d’ells el que executa el node de pleroma. A part, el domini “barcelona.social” és molt vistós però bastant car i a part els “.socials” són polèmics (@titi , si vols desenvolupar, endavant :slight_smile: ).

Actualment, el cost mensual associat al domini és:

  • Servidor a Scaleway: ~26€ (varia una mica en funció de l’ús però està al voltat d’aquesta xifra).
  • Domini “barcelona.social”: 12,5€ (150€ anuals / 12 mesos).

La suma és 41,5€ al mes.

Actualment, hi ha una donació específica al node de 5€ i les aportacions de 3 persones que es reparteixen entre aquest node i la resta d’infraestructures i dominis del projecte.

Així doncs, plantegem:

  • Val la pena mantenir el node? És una decisió que correspon a les usuàries del node, no només a fedicat. Això sí, la permanència del node ha d’estar lligada a una certa co-responsibilitat econòmica dels costos (no cal que sigui total).
  • En cas de mantenir-lo, volem canviar de domini a un de més assequible? Tenim el de fedi.cat, i es podria crear sota bcn.fedi.cat (o algun alternatiu). Això abatiria ~30% el cost del node.
  • En cas de mantenir-lo i canviar el domini (o no), es podria fer un canvi de programari, tenint en compte els problemes que estem tenint. Un dels programaris que s’han proposat és akkoma, un fork de pleroma prou interessant.

Llanço aquesta discussió per a discutir-la de forma tranquila, la decisió no cal que sigui inminent.

Salut,
Marcel

3 'M'agrada'

Hola,
Si no estic equivocada jo soc una de les donants si no es així rectifiqueu-me, no puc assumir mes despesa ja estic embolicada amb el meu propi node.
Per mi no n’hi ha cap problema de canviar el domini, i estic d’acord de canviar el programari.
Salut a totes.

2 'M'agrada'

Hola! Sí, tu ets la persona que dona a barcelona.social específicament. Evidentment, la teva donació és més que suficient per una sola persona! Moltes gràcies!

Salut.

2 'M'agrada'

Jo crec que hi ha poquíssimes instàncies de gestió comunitària i que té molt de valor mantenir-ne una així, a més a nivell català. Els dictadors benevolents aporten, però no són models tan transformadors. I menys quan deixen de ser benevolents i prenen decisions arbitràries o quan es cansen de la responsabilitat.

Jo no aporto res de diners ni des del logout. La veritat, no ens ha acabat de funcionar. Vaig provar de connectar amb un gancio, que és molt important per nosaltres, i un lemmy, un experiment meu, i malament. Fins al punt que no m’hi he fet compte personal. Però si us animeu a continuar, ficaré la meva part.

Si és factible a nivell tècnic i no té conseqüències desastroses (com trencar totes les relacions entre servidors i començar de nou), sí que migraria a dominis més barats. Si canvia de domini equival a començar de zero, no sé què faria.

bcn.fedi.cat és més curt i menys pretenciós, m’agrada molt. I endavant amb akkoma. Sembla que és “el fork bo”.

2 'M'agrada'

Gràcies pel feedback!

Malhauradament crec que un canvi de domini vol dir començar de nou. Tot i així sempre pots exportar i importar seguidors, clar.

La migració de pleroma a akkoma crec que sí que es podria fer sense perdre res en teoria, tot i que no sé com de problemàtica seria a la pràctica.

EDIT:

Per provar si amb akkoma tot això va millor, es podria fer una instància paral·lela de prova per veure si aquestes federacions funcionen a akkoma…

Hola,

Doncs ara que ho dius, certament no hi he contribuït en molt de temps, i em sap greu perquè justament miro d’anar contribuint regularment als projectes lliures que utilitzo.
Fa ja temps que tinc problemes amb barcelona.social (no em funciona al navegador, ni al client d’Android Husky, que se suposa que és especial per a Pleroma), i he congelat el compte que hi tinc (n’utilitzo un d’alternatiu). Però en realitat m’agradaria utilitzar el de Pleroma (o Akkoma) perquè m’agrada més com va. Per tant: molt a favor de mantenir aquest node comunitari (coincideixo també amb el valor de quelcom així!), i hi contribuiré econòmicament. I sobre el canvi de domini: Ja és una pena que el TLD .social s’estigui associant a cert tipus d’instàncies d’autodenominada “free speech” (vaja, sospito que va per aquí el que dius, oi? Si no, quina és l’associació dels .social?). Haig de dir que personalment m’agrada més bcn.fedi.cat que barcelona.social. Alhora, un node de nom tan explícit com “barcelona.social” té un potencial força gran, i és fins i tot sorprenent que atregui tan poques usuàries (veig que no apareix a fediverse.party, però sí a fediverse.to). Potser és per això de la confusió Mastodon-Fedivers, que la gent busca nodes Mastodon?
Tot i que tinc coneixements d’informàtica, mai he gestionat una aplicació web complexa ni un servidor (màxim he creat aplicacions web senzilles en PHP o Jakarta, que inclouen ús de BD). Potser també hi podria contribuir en aquest sentit, però em caldria formació. Teniu necessitat d’ajuda, en aquest sentit?
I bé, aprofito per donar les gràcies per tota la bona feina de gestió d’això :pray::sparkles:

3 'M'agrada'

Gràcies, Eudaimon!

En realitat, un dels objectius de la reflexió era fins a quin punt la instància tenia sentit, més enllà dels que la vam montar. A vegades en aquest món de gestió de serveis costa saber si hi ha algú a qui l’interessa, sobretot quan no són serveis que no s’utilitzen molt (o no es veu).

Pel que fa a la aportació, és cert que busquem una mica d’ajuda econòmica. Però no hauria de ser gaire si som uns quants que n’hi posem. En tot cas m’agradaria que si hi col·laboressis et funcionessin les coses que ara no et funcionen. Així que si vols ens hi podem posar una mica més a fons per privat.

1 'M'agrada'

La desconfiança en el domini .social ve d’un comentari de l’Stéphan Bortzmeyer per la Fedi. No trobo la publicació però és una persona que controla d’aquests temes. Mirant una mica per l’ICANN, trobo que el domini pertany a una empresa que va crear desconfiança al donar-se d’alta perquè té antecedents de cybersquatting.

A la wiki trobem a qui pertany el domini.
Domini .social a la ICANN

L’empresa Demand Media ara es diu Leaf Group:
Empresa Leaf Group a la wiki de la ICANN

3 'M'agrada'

Holi, no havia vist el fil, sorry.

Opinaré per que es gratis, pero ja fa un temps que estic amb ganes de provar un programari que autogestionaria jo, pel que no vull influir massa sobre qualsevol decisió. Tot i així, si puc anar donant un cop de ma de tant en tant com he anat fent, jo encantat.

Si es decideix mantindre, tindria en compta el seguent:

  • En tema donacions, podria ser interessant passar la gorra pel node també. Tot i així, demanar diners requereix d’energia i gestió, tant per demanar com per anar posant els diners rebuts.
  • Sobre el domini, entenc la polémica de les extensions de dominis nous. A mi no m’agraden, pero tampoc m’agrada la gestió en general dels dominis, ja que está centralitzada totalment a EEUU de forma práctica. Així que per mi es cosa d’escollir el mal menor, no una cosa bona.
    En tema diners está clar que si s’aprofita aquest domini será més asequible. Pero no subestimaria la importancia dels dominis macos per a les persones noves, sobretot si no tenen un transfons gran en temes d’informática.
  • Sobre el tema de si es reinicia tot canviar a akkoma, no tinc opinió clara. Amb aquests darrers problemes m’he anat enrecordant poc a poc perque vaig deixar de gestionar el meu node. :sweat_smile: Si es un fork de pleroma, es possible que tingui els mateixos problemes. Pero vaja, ha estat funcionant anys sense problemes, així que tampoc ho tindria gaire en compte.

Saluts

1 'M'agrada'

Bon dia,

Recollint les vostres reflexions, crec que queda clar que veieu important mantenir el node.

Així doncs, queda decidir que fem amb el domini. Iniciem una votació que acabarà el 9 de Maig:

Què vols fer?
  • Prefereixo mantenir el domini “barcelona.social” tot i el cost mensual que té.
  • Prefereixo canviar al domini “bcn.fedi.cat” tot i pedre les publicacions i els seguidors actuals.

0 votants

Moltes gràcies a tothom!

1 'M'agrada'

Si caleu foc a barcelona.social, aviseu-me :wink:

Sí! No ho he comentat, però la meva idea era pendre una decisió en una setmana i llavors deixar un mes perquè la gent exporti el que hagi d’exportar. Fins i tot es podria obrir en paral·lel per permetre la migració.

1 'M'agrada'

Hola!
Hauré de mirar la configuració de les notificacions de l’Agora… O sigui que ja és oficial, doncs, barcelona.social desapareixerà, i per tant, movem el perfil a bcn.fedi.cat? Veig que encara no existeix, emperò…
Salut!

1 'M'agrada'

Hola!

Sí, és oficial. Canviarem el domini. Pel que fa als timings hem de:

  • Acabar de decidir el programari que utilitzarem.
  • Treure jo el temps i energia per fer la instal·lació (al ser de zero no hauria de ser tant complicat, però això mai se sap).
  • Donar un temps prudencial per fer la migració.
  • Apagar el node actual.

Aniré informant del procés i fent les consultes que calgui.

2 'M'agrada'

Genial, moltes gràcies! :pray:

1 'M'agrada'

Ahir tornant del Fedibertsoa, vam comentar de donar-li una oportunitat a Akkoma. Si ningú es posiciona en contra, doncs passarem al següent pas: quan tinguem energia, desplegarem una instància d’Akkoma sota bcn.fedi.cat.

Pel temps prudencial de migració, vam comentar un parell de mesos. Si algú creu que ha de ser més, que es pronunciï. I potser podríem usar aquests dos mesos per revisar i modificar els acords de convivència. M’ofereixo a fer una proposta concreta per facilitar la cosa.

2 'M'agrada'

Bon dia,

Ahir vam fer amb la @titi la instal·lació de l’akkoma a https://bcn.fedi.cat. Vam fer la instal·lació tal com surt a la documentació, fent una instal·lació amb “OTP releases”. Excepte un parell de detalls menors, vam poder seguir fil parranda les seves línies de codi.

Durant aquest dies configuraré:

Qui vulgui un compte al nou servidor, que ens avisi per aquí o pel fedivers. Si no especifica res, farem servir el correu que va usar per registrar-se a barcelona.social. Si preferís un altre correu, que ens ho indiqui en un missatge privat.

Moltes gràcies a totes per l’interès i el feedback!

EDIT: El servidor antic estarà actiu fins el 31 de Juliol.

5 'M'agrada'

Hola! Com van les feines? Al hacklab estem una mica a l’expectativa que estigui acabat de configurar el nou servidor per moure’ns-hi.
Una abraçada i gràcies per la feina!!

1 'M'agrada'

Hola!

Doncs en principi ja està operatiu!

Ja estan configurats els backups i la base de dades optimitzada.

Si voleu un compte, ens podeu escriure a la @titi o a mi per privat.

Salut!

4 'M'agrada'

Ei! barcelona.social no està disponible, però se suposa que tancava el 31 de juliol. El Logout volíem migrar aquest mes, sabeu què li ha passat al node o al domini??